انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

شاسی بلند یا کراس اوور

  

کراس اوور اصطلاح جدیدی در صنعت خودرو محسوب می‌شود تاریخچه ورود این اصطلاح به صنعت خودروسازی به اوایل دهه 90 میلادی بر می گردد، زمانی که شرکت کرایسلر با خرید شرکت آمریکن موتور به طور رسمی وارد بازار آمریکا گردید و این اصطلاح را برای خودروهای مینی ون خود بکار برد. 

  اما امروزه کراس اوور (Crossover) اصطلاحا به خودرویی گفته می شود که از نظر اتاق و بدنه شبیه اتومبیل های شاسی بلند (SUV) بوده در حالی که از پلت فرم ، چهارچوب و ویژگی های یک خودروی سواری بهره می‌برد، بنابراین گاهی نیز از اصطلاح CUV برای این نوع خودروها استفاده می گردد.  

خودروهای شاسی بلند یا SUV ها دارای استانداردهای خاص خود می باشند ؛ سیستم تعلیق ، سیستم انتقال قدرت ، سیستم زیربندی ، سیستم ترمز و ادوات کمکی (Accessory) در این نوع اتومبیل بر اساس استانداردهای خاص و متفاوت با خودروهای معمولی طراحی و ساخته می شود حتی ممکن است برخی از قطعات و خصوصیات بکار رفته در این خودروها در هیچ یک از خودروهای سواری متداول مشابه نداشته باشد. بعنوان مثال سیستم شاسی و زیر بندی این خودروها همانند خودروهای پیکاپ وانت ساخته می شود. بدلایل فوق خودروهای شاسی بلند علاوه بر پاره ای خصوصیات ممتاز مانند امکان حرکت در جاده های نامساعد ، مسیرهای صعب العبور ، بیابان و حتی شرایط جوی نامناسب مانند برف و یخ ، قابلیت ایمنی بالا ، قدرت و گشتاور قابل اتکا ، قابلیت کشش وسایل سنگین و خودورهای دیگر و... دارای نقاط ضعفی نیز می باشند عمده ترین نقاط ضعف این نوع خودور وزن سنگین و ابعاد بزرگ خودرو که در نتیجه فرمانگیری در سرعت های بالا ، پیچیدن در سرعتهای بالا و همچنین رانندگی و پارک در مناطق شهری پر ترافیک مانند تهران را با مشکل مواجه خواهد کرد مشکل دیگر مصرف بالای سوخت ( البته در دید کلان و ملی چون با توجه به خریداران خاص این خودروها هزینه ها برای مالک چندان نمودی نخواهد داشت ) و کمی احساس خشکی ماشین بدلیل سیستم تعلیق و فنر بندی خاص بکار رفته در آن می باشد. که البته این خصوصیت بدلیل تعبیه سیستم های تعلیق دوگانه در اکثر شاسی بلندهای معتبر امروزی برطرف شده است.

  

 

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا کمپانی های خودروسازی تصمیم به تولید محصولاتی با بدنه ای شبیه  شاسی بلندها بر روی پلت فرم خودروهای سواری گرفته اند؟ پاسخ این سوال به تقاضای بازار بر می گردد چرا که در دو دهه اخیر در سراسر دنیا و حتی کشوری مانند آمریکا بسیاری از افراد به جهت ابهت ، خاص بودن ، اتاق جادار و مناسب ماشین های شاسی بلند بدنبال خرید این نوع خودروها بوده اند از طرفی نیز قیمت بالای این خودروها در کنار کاربرد ماشین در مناطق شهری برای بسیاری از مشتریان ایجاد مشکل می نمود بنابراین خودروسازان مطرح دنیا نظیر تویوتا ، نیسان ، میتسو بیشی ، جی ام و... جهت پاسخ گویی به این نیاز بازار رو به ساخت ماشین هایی با شکل و شمایل خودروهای شاسی بلند ولی با ابعاد جمع و جورتر شبیه خودروهای سواری و قیمت پایین تر آوردند، نام این عضو جدید خانواده اتومبیل بدلیل داشتن شباهت به هر دو نوع اتومبیل موجود یعنی ماشین های سواری و شاسی بلند ، کراس اوور  به معنی دورگه گذاشته شد.  

 

 

 

 

در حال حاضر کراس اوورها بر بخشی بزرگی از بازار خودرو دنیا که روزگاری در اختیار شاسی بلندها بوده، چیره شده و تقاضای خرید آنها نیز هر روز بیشتر می شود از معروفترین خودروهای کراس اوور بازار ایران می توان به خودروهای کیا اسپورتیج ، هیوندای توسان ، سوزکی ویتارا ، نیسان قشقایی و رنو کولیوس اشاره نمود .

شاید بتوان ویژگی و مزایای یک کراس اوور  را نسبت به خودروهای سواری به این شرح بیان نمود ،  ارتفا بیشتر صندلی که دید بهتر و تسلط بر جاده را بهمراه دارد و نیز فضای کافی سرنشینان و طراحی بدنه خشن در کنار ایمنی بیشتر در تصادفات ؛ مزیت این اتومبیل نسبت به خودروهای شاسی بلند نیز وزن سبک تر و در نتیجه مصرف سوخت کمتر ، فرمان پذیری بهتر و قیمت پایین تر آن است.

اما با همه توضیحات بالا هنگامی که با یک خودرو کراس اوور رانندگی می کنید بیشتر حس رانندگی با یک خودروی سواری استیشن را خواهید داشت تا یک خودرو شاسی بلند همه کاره و هیولا.

 

 

 

و سخن پایانی اینکه استفاده ار پلت فرم خودروهای سواری در کراس اوورها با چشم پوشی از خصوصیات آف رود ضعیف ، عدم توانای در کشیدن بارهای سنگین و ایمنی پایین تر نسبت به شاسی بلند ها ، سبب افزایش فرمان پذیری و قدرت مانور در شهرها ، پارک راحت تر در فضاهای کم و رانندگی آرام تر در کنار فرمان پذیری بهتر نسبت به شاسی بلندها شده که در نهایت آن را به اتومبیلی مناسب برای مسافرت های شهری تبدیل نموده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد