انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

دیلایت

 

 

شاید تا به حال دیده باشید و برای شما این سوال پیش آمده باشد که چرا چراغ مخصوصی در جلوی برخی خودروها در هنگام روز روشن است و مزید استفاده از این چراغ چیست ؟

این چراغ که اصطلاحا چراغ روشنایی در روز  ( دیلایت Daylight) گفته می شود و بر روی اکثر خودروهای جدید نصب شده است و شرکت های مختلف نیز در معرفی و رونمایی خودروهای جدیدشان تاکید بسیاری بر مجهز بودن خودروهای خود به این تکنولوژی دارند ، جدا از استفاده از تکنولوژی ال ای دی در سالهای اخیر ، مساله چندان جدیدی برای دنیای امروز نیست و از سال ها پیش در کشورهای چون آمریکا، آلمان و یا انگلیس مورد استفاده قرار می گرفته است.  

در کشوری چون آمریکا که یکی از بازارهای بزرگ خودروی جهان به شمار می رود و به نوبه خود قوانین سفت و سختی برای تردد خودروها وضع کرده است، امتیازهای ویژه ای به خودروهایی که دارای چراغ های روشنایی در روز هستند داده می شود؛ به عنوان مثال اگر خودرویی دارای این چراغ ها باشد و یا از سیستمی بهره ببرد که به محض روشن شدن خودرو چراغ های نور پایین، کوچک و یا چراغ های مخصوصی که برای استفاده در روز تعبیه شده اند را روشن کند، هزینه بیمه کمتری خواهد داشت.

 

 

 

 شاید سوال کنید که روشن بودن چراغ ها در روز چه مزیتی و چه کمکی می کند؟ در جواب این سوال باید قبل از هر چیزی اشاره کنیم که استفاده از این چراغ ها جنبه روانشناسی دارد به عبارت دیگر چراغ های روشنایی در روز برای جلب توجه عابران پیاده و یا راننده های دیگر است نه خود راننده خودرو! اگر به این مساله توجه کنیم تازه می توانیم متوجه اهمیت این چراغ ها شویم. اگر در خیابان های شهر به خودروهایی که از این چراغ ها بهره می برند توجه کرده باشید خواهد دید که در میان تمام خودروهای عبوری چطور نظر و دقت شما را به خود جلب می کنند؛ دقیقا این همان چیزی است که طراحان این چراغ ها به دنبال آن بوده اند؛ یعنی جلب توجه عابران و رانندگان دیگر به حضور خودروی عبوری و رعایت نکات ایمنی در حفظ فاصله و دیگر مسائل از آن. حکایت این چراغ و راننده خودرو ، حکایت نابینایی است که با خود، فانوسی همراه داشت. فردی از او پرسید: تو که همه جا برایت تیره و تار است، چرا این فانوس را با خود به این سو و آن سو می بری؟ نابینا گفت: این فانوس نه از بهر خودم، بلکه از بهر کسانی چون تو است که با من برخورد نکنند!


البته روشن بودن اجباری چراغ ها از دهه های گذشته و در کشورهای اسکاندیناوی نظیر سوئد اجرا می شده و دلیل این امر هم مه آلود بودن اغلب مناطق در این کشورها در روزهای زیادی از سال است. در این کشورها پیش از  استفاده از چراغ های ال ای دی در خودروها ، چراغ های جلو به محض باز کردن سوئیچ به صورت خودکار روشن می شد و دائما روشن بود. تحقیقات نشان داده است که استفاده از چراغ های روشنایی در روز می تواند تصادفات ناشی از بی توجهی رانندگان به خودروهای عبوری را تاحد قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

                                                                                                                                         منبع:   AutomotiveEngineers

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد