انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

باهوش باشید!


برخی افراد واقعا بسیار باهوش هستند و شما در برخورد اول پی می برید که با آدم باهوش و زیرکی طرف هستید. اما عده ای هم علی رغم آنکه از بهره هوشی بالایی برخوردار نیستند فنون و روش‌هایی می دانند که خود را دقیقا مثل همان آدم‌های زیرک و باهوش نشان می‌دهند. برخی از روشهایی که می تواند هوش شما را بیش از حد واقعه ای خود نشان دهد در ذیل آمده است:

 

۱. به اخبار پرطرفدار توجه کنید

 

اگر در طول هفته‌ی گذشته یک حمله‌ی تروریستی رخ داده‌باشد، هرگز خوب نیست که بگویید "کدام حمله‌ی تروریستی؟" هیج‌کس توصیه نمی‌کند هر روز تمام صفحات هر گزارش خبری را بخوانید. اما بخش چه خبر را در صفحه‌ی اول خبرگزاری ها بخوانید تا بدانید آدم‌های باهوش به کدام ماجراها توجه می‌کنند. عنوان‌ها را با اخبار هر رسانه‌ای که برایتان بهتر جواب می‌دهد تکمیل کنید (موضوعات پرطرفدار شبکه های اجتماعی معمولا قابل قبولند).

 


 ۲. دستور زبان‌تان را اصلاح کنید

 

هیچ‌چیز سریع‌تر از دستور زبان اشتباه، ۳۰ امتیاز از آی‌کیوی شما کم نمی‌کند. این روشی است که بعضی آدم‌ها گندم را از کاه جدا می‌کنند. برخی موارد دستوری که باید رعایت شوند بکاربردن صحیح افعال تشریفاتی مانند بفرما، می فرمودید، امرتون و... برای مخاطب و عرض می کردم ، به عرضتون برسونم ، عرضی نیست و ... برای شخص گوینده می باشد.

 

۳. منظم شوید

 

پرونده‌ها، فهرست‌ها، گیره‌های کاغذ، همه‌چیز را منظم کنید. فردی که نامنظم است اغلب یک… پریشان‌فکر به نظر می‌رسد. وقتی آشفتگی‌ها را سامان دادید، برای رویدادها آماده شوید؛ قبل از جلسه/ مصاحبه‌ی شغلی/ میهمانی شام کمی تمرین کنید. آدم‌ها وقتی می‌فهمند شما چیزهایی درباره‌ی آنها می‌دانید(البته نه چیزهای خصوصی) نظر مثبتی نسبت به شما پیدا می‌کنند، و وقتی آدم‌هایی که با آنها صحبت می‌کنید نسبت به شما نظر مثبتی داشته‌باشند، آنها خوب به نظر می‌رسند و شما باهوش. این کاری است که آدم‌های خیلی منظم هر روز صبح انجام می‌دهند.

 

۴. اشتباهات املایی را اصلاح کنید

 

در مکاتبات و ارتباطات نوشتاری حتما صحت املاء کلمات خود را بررسی و اطمینان حاصل کنید ، درج لغات اشتباه سبب تصور کم سوادی از شما خواهد شد.

 

۵. سوالات هوشمندانه بپرسید

 

شما با همسر و همکارانتان در یک میهمانی شام هستید. فردی که با او صحبت می‌کنید یک متخصص مغز و اعصاب است. شما مدرس دانشکده‌ی پرستاری هستید. وانمود نکنید که جدیدترین اخبار را درباره‌ی آمیگدال مغز می‌دانید. فقط گوش کنید و سوال بپرسید. اشکالی ندارد که چیزی را ندانید. و خیلی هوشمندانه است که یک سوال زیرکانه بپرسید.

 

۶. لباس مناسب بپوشید

 

پژوهش‌های مختلف نشان داده‌است آدم‌هایی که جذاب‌تر پنداشته می‌شوند، در ابتدا باهوش‌تر نیز محسوب می‌شوند، پدیده‌ای که با عنوان "اثر خطای هاله‌ای" شناخته می‌شود. هوشمندانه لباس پوشیدن و آرستگی می‌تواند باعث شود آدم‌ها فکر کنند شما باهوش هستید.

 

۷. شفاف و فصیح صحبت کنید

 

برداشت آدم‌ها از کسانی که واضح و آگاهانه صحبت می‌کنند این است که با اعتماد به‌نفس‌تر و باهوش‌تر هستند. بر اساس گفته‌ی لئونارد ملودینو نویسنده‌ی نیمه‌خودآگاه: چگونه ذهن ناخودآگاه‌تان بر رفتارتان حاکم است؛ فصیح صحبت کردن برداشت دیگران را از قابل اطمینان بودن و هوش شما بهبود می‌دهد.

 

۸. حالت بدن مناسب داشته ‌باشید

 

زبان بدن در نحوه‌ی برقراری ارتباط ما با دیگران نقش مهمی دارد. استفاده از حالت بدن خوب و صاف ایستادن صلاحیت و هوش را القا می‌کند، در حالی که قوز کردن شما را تنبل جلوه می‌دهد و حتی می‌تواند باعث شود دیگران احساس کنند شما احمق هستید.

 

۹. اعتماد به نفس‌تان را نشان دهید

 

تا به حال جمله "تمرین کن تا یاد بگیری" را شنیده‌اید؟ پژوهش‌ها نشان داده‌است آدم‌هایی که با اعتماد‌به‌نفس رفتار می‌کنند و باور دارند که باهوش هستند نه‌تنها چنین استنباطی از آنها می‌شود بلکه در واقع در آزمون‌ها یا ارائه‌ها، بهتر عمل می‌کنند حتی اگر توانایی‌هایشان را دست بالا گرفته‌باشند. اگر در رفتارتان نشان دهید از خودتان مطمئن هستید، بیش‌تر احتمال دارد آدم‌ها به شما و هوش‌تان اعتماد کنند.


نظرات 2 + ارسال نظر
محمدطاها یکشنبه 8 مرداد 1396 ساعت 06:40

سلام استاد گرامی
مطلب بسیار جالب و آموزنده ای بود.
سپاسگزارم

سارا مهدوی یکشنبه 8 مرداد 1396 ساعت 22:28

سلام لطفا منبع مطلب را اعلام کنید نظر شخصی من تقریبا مغایر با مطالب شما بود .

سلام ، منبع مطلب :فصل نامه آموزش و توسعه منابع انسانی ، که بدلیل ترجمه بودن کمی متن تصحیح شده و تغییر یافته است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد