انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

عزیز مصر فوتبالی‌ها!


سجده‌های شکرش بعد از هر گلی که می‌زند، آنقدر به چشم لیورپولی‌های دوآتیشه آمده که حالا و کمتر از یک سال از حضورش در آنفیلد، برایش آهنگ خوانده‌اند و می گویند اگر پادشاه جدیدشان همچنان به گل زدن ادامه دهد، آن‌ها هم مسجد رفته و مسلمان می‌شوند.

محمد صلاح متولد سال ۱۹۹۲ است و احتمالا وقتی روزهای فوتبالی‌اش را در المقاولون العرب شروع کرده بود، نمی‌دانست روزگار او را پادشاه آنفیلد می‌کند و قرار است در دنیایی که داعش سردمدار چهره اسلام شده، او تعریف دیگری از دین را به مردم نشان دهد. 

 

 محمد صلاح، فرعون مصر

در مهرماه ۹۶ بود که در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸ مصر مقابل کنگو رفت، آن‌ها به یک بُرد در خانه نیاز داشتند تا صعودشان به جام جهانی روسیه را قطعی کنند. در سال‌هایی که همه اخبار مصر به انقلاب و کودتا محدود می‌شد و در ورزشگاه‌ها‍ هم اخباری از شورش و کشته شدن مردم بیگناه به گوش می‌رسید، همه چشم‌ها این بازی را دنبال می‌کرد تا نتیجه آن یک ملت را خوشحال کند.

در این جا بود که محمد صلاح بازیکن جوان تیم مصر در اوایل نیمه دوم تیم را جلو انداخت، همان یک گل کافی بود تا ورزشگاه پر از شور و هیجان شود و گزارشگر مصری نام صلاح را بارها و بارها پشت سر هم بگوید. اما کمی مانده به پایان بازی و در دقیقه ۸۸ این مصر بود که گل خورد و ورزشگاه در بهت فرو رفت. وقت‌های اضافه بازی یک پنالتی برای مصر گرفته شد، در چنین شرایطی پشت توپ قرار گرفتن، بیشتر از اینکه مهارت و تجربه بخواهد، شهامت می‌خواهد! یک ملت نگاهشان به پای کسی است که پشت توپ قرار گرفته و می‌تواند در چند ثانیه خشم بی‌اندازه یا عشقی بی‌حد را برای خودش رقم بزند!

آن شب محمد صلاح پشت توپ رفت و گل دقیقه ۹۵ او با صدای گزارشگری که خدا را شکر می‌کرد و نام صلاح را می‌آورد، مصر را بعد از ۲۸ سال و برای سومین بار به جام جهانی بُرد.

و صلاح عزیز مصر شده بود، آنقدر که مردم و رسانه‌ها پای او ایستادند تا مشکل سربازی نرفتنش را حل کنند! او که سربازی نرفته بود، طبق قوانین کشور باید به مصر برمی‌گشت، اما حمایت همه‌جانبه و همکاری مقامات از او باعث شد که از سربازی معاف شد.

مردم مصر به همین اندازه اکتفا نکردند و ۶ ماه بعد از صعود به جام جهانی وقتی برای انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق رای رفته بودند، به جای نام نامزدها، نام «مو صلاح» را نوشته بودند! آنها به قهرمان ملی کشورشان رای داده بودند، حتی اگر رای‌شان باطله حساب شده باشد.


پادشاهی در آنفیلد!

صلاح فوتبال را از آکادمی باشگاه المقاولون شروع کرده است و بعد استعدادیاب‌های باشگاه بازل سوئیس او را کشف می‌کنند! اولین بار در لباس بازل و فصل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بود که به چلسی گل زد و رسانه‌های انگلیسی از ظهور یک ستاره نوشتند، ستاره‌ای که ژانویه ۲۰۱۴ به چلسی پیوست و همان روزهای اول در داربی به آرسنال گل زد. اما مورینیو که به نظر می‌رسید چندان صلاح را دوست ندارد، از او بازی نگرفت و در نهایت به صورت قرضی به فیورنتینا رفت، ۱۸ ماه در فیورنتینا بود و پس از آن دوره قرضی دیگری را در رُم شروع کرد. در رم ۱۴ گل زد و مرد برتر باشگاه نام گرفت، بدون شک او دوران طلایی را در باشگاه ایتالیایی سپری کرد.

بعد از این دوران که لیورپول اهمیت صلاح را درک کرده بود، او را به قیمت ۳۵ میلیون پوند خرید و نامش به عنوان یکی از خریدهای گران‌قیمت باشگاه ثبت شد.

حالا این روزها در حالی ‌که حضورش در لیورپول به یک فصل نرسیده، سابقه انتخاب به عنوان بهترین بازیکن ماه باشگاه از نگاه تماشاگرها را دارد. تماشاگرهایی که لقب پادشاه مصر را به او داده‌اند و حالا بعد از هر بازی شعر می‌خوانند که اگر پادشاه‌شان همین‌طور به گل‌زنی ادامه دهد، آن‌ها مسلمان می‌شوند. در بازی پر گل لیورپول مقابل واتفورد، وقتی صلاح برای چهارمین بار دروازه حریف را باز کرد، یکی از صفحات معروف هواداران لیورپول در توییتر در واکنش به درخشش صلاح، رسما نوشت که حالا به خاطر صلاح مسلمان شده است.


وقتی از تاثیر می‌گوییم!



حضور یک بازیکن مسلمان در سطح جهانی که اتفاقا گفتمان متفاوتی را هم ایجاد کرده است، از آن جهت اهمیت دارد که چند سالی‌ست با ظهور گروه‌هایی مانند داعش و همسو شدن رسانه‌های جهان وحشتی از دین اسلام به وجود آمده است، در چنین شرایطی محمد صلاح پس از هر بار گل زدن، در مقابل هزاران دوربین و میلیون‌ نفر از سراسر دنیا سجده می‌زند، در سفرها قرآن می‌خواند و خبر می‌رسد که اخلاقش هم مثال زدنی است و اصول خاص خودش را هم دارد.

محمد صلاح در آگوست ۲۰۱۳ و زمانی‌که در بازل حضور داشت،  در بازی مقابل تیم مکابی حیفا، با برخی از بازیکنان دست نمی‌دهد.  باشگاه بازل این اقدام را اتفاقی دانست و حاضر نشد بپذیرد بازیکن مسلمان باشگاه حاضر به دست دادن با بازیکنان تیم اسرائیلی نشده است. در بازی برگشت با اینکه صحبت هایی که در خصوص عدم حضور صلاح در بازی وجود داشت، او به تل آویو سفر کرد و به جای دست دادن با بازیکنان حریف، با مشت به دست بازیکنان حریف زد.

یکی از کارهایی که درباره صلاح بسیار مورد توجه قرار گرفته است، شادی پس از گل او در بازی با رُم است. او که پیش از این در رُم بازی می‌کرده، وقتی گل دوم را به تیم قبلی‌اش زد، هر دو دستش را بالا گرفت و شاید نکرد! او حتی سرش را پایین انداخته بود تا با هم‌بازی‌های قبلی خودم چشم در چشم نشود!


ماجرای دیگری که از او وجود دارد به زمانی برمی‌گردد که در تیم الکساندریا مصر فوتبال بازی می‌کرد و از خانواده اش دزدی می‌شود. دزد، پس از دو روز دستگیر می‌شود و با وجود آن که پدر محمد صلاح می‌خواست مراحل قانونی را پیگیری کند، او درخواست می‌کند که پرونده را کنار بگذارند. صلاح در عوض به دزد پول می‌دهد و برایش شغل پیدا می‌کند و بعدها در مصاحبه‌ای درباره این کارش می‌گوید: «می‌خواهم همه فرصت زندگی داشته باشند. خیلی‌ها چون این فرصت را پیدا نمی‌کنند، کارهای اشتباه انجام می‌دهند و من با دادن این فرصت خواستم جلوی تکرار کار اشتباه آن فرد را بگیرم.»

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد