ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
شاهراه مهندسی
کانال پاناما یک آبراه غیرطبیعی است که در کشور پاناما به وجود آمده و اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس وصل میکند.این آبراه 82 کیلومتری که در جریان یکی از بزرگترین و دشوارترین پروژههای مهندسی در جهان ایجاد شده است، یکی از مهمترین آبراههای جهان است.
در شرایطی که راه معمولی کشتیرانی میان شهرهای نیویورک و سانفرانسیسکو 22 هزار و 500 کیلومتر مسافت دارد، عبور از آبراه پاناما این مسافت را به 9500 کیلومتر کاهش میدهد.
ایده اولیه ایجاد یک آبراه در کشور پاناما به قرن 16 بازمیگردد و اولین تلاش برای ایجاد این آبراه به سال 1880 و به رهبری فرانسویها مربوط میشود
پس از شکست این پروژه که به کشتهشدن 21 هزار و 900 کارگر انجامید، پروژه نهایی توسط آمریکاییها ادامه یافت و حدود سال 1900 به انجام رسید تا سرانجام آبراه در سال 1914 برای استفاده بازشد.
در گذشته کشتیها برای عبور از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند، اما پس از ایجاد این کانال به طور مستقیم از اروپا به آمریکا و از آنجا به آسیای شرقی میروند.
بسی جالب بود مرسی
جالب بود
اسم مهندس را نمی دانید؟
مهندس
جان فیندلی والاس, جان فرانک استیونس (1906–1908), جورج واشنگتن گوتالس