صدا و سیما، آنتن می فروشد. این یکی از تلخ ترین واقعیت های رسانه ای است که قرار بود "ملی" باشد و دانشگاه عمومی.
شما می توانید با پرداخت پول، آنتن رسانه ملی را بخرید و در ساعات پربیننده مردم را فریب دهید. مثلاً می توانید به دروغ بگویید که با روغن حلزون، کرِمی ساخته اید که برای پوست تان معجزه می کند و برای توضیح دروغ تان، فیلمی با حضور حلزون بسازید و چگونگی اثرات طبی اش بر روش پوست را شرح دهید.
حال ممکن است بعد از کسب چند میلیارد تومان سود حرام، وزارت بهداشت اطلاعیه دهد که ایهاالناس! کدام حلزون و کدام کرم حلزون؟ همه این ها دروغ است.
حتی می توانید نگاهی به اطراف بیندازید و ببینید خیلی ها مشکل ریزش مو دارند. باز هم می توانید به صدا و سیما پول بدهید و آنتن اش را بخرید و با تولید برنامه ای شبه علمی، به بینندگان تلویزیون القا کنید که شامپویی ساخته اید که 4 ماهه موهای ریخته تان را در می آورد و سرتان پر پشت می شود.
میلیاردها تومان که فروختید، باز هم صدای وزارت بهداشت در می آید که مردم فریبی تا کی؟
اشکالی ندارد! ناراحت نشوید. می توانید فکر دیگری بکنید و کلاه دیگری ببافید و آب ها که از آسیاب افتاد، باز هم سبیل صدا و سیما را چرب کند و رویش نقاره بزنید و خلق الله را سرکیسه کنید.
اصلاً چه جایی بهتر از صدا و سیما برای کلاهبرداری در سطح ملی؟ چرا که مردم فکر می کنند اگر چیزی در رادیو و تلویزیون تبلیغ شود، لابد همه مراحل تأیید آن در مراجع مربوطه طی شده و محصول نهایی که تبلیغ می شود، مشکلی ندارد.
اما حالا باید گفت که این گونه نیست. اگر تا دیروز، برخی شیادان در شبکه های ماهواره ای محصولاتی مانند مواد بهداشتی و دارویی و ... تبلیغ می کردند و سلامت مردم را به خطر می انداختند، امروز می توانند با صدا و سیما برای فریب افکار عمومی به توافق برسند. نه این که در قراردادشان بنویسند که ما می خواهیم مشترکاً سر مردم کلاه بگذاریم و سرکیسه شان کنیم بلکه کافی است صدا و سیما پولش را بگیرد و چشمش را بر روی نکات ریز تبلیغ ببندد تا بتوانند با اغراق های ماهرانه به مردم بگویند که با کرم ما پوست تان سه سوته صاف می شود، با شامپوی موهایتان در می آید،با سی دی ما زبان انگلیسی را به سرعت یاد می گیرید، با قرص مان لاغر می شوید، با نرم افزار ما قدرت یادگیری تان زیاد می شود و ... .
جالب اینجاست که این قبیل تبلیغات، نه در قالب تیزرهای تبلیغی که همانند برنامه های خود صدا و سیما و گاه با حضور مجریان آن - به ویژه در رادیو - روی آنتن می روند تا اثرگذاری اش به ویژه روی کسانی که با شگردهای تبلیغاتی آشنا نیستند، بیشتر شود.
واقعاً شرم آور است که کار صدا و سیما به جای رسیده که در قالب برنامه های رادیویی و تلویزیونی اش، پول می گیرد و تبلیغاتی را روی آنتن می فرستد که نتیجه اش سرکیسه شدن افراد زیادی به نفع یکی یا چند شخص است؛ آن هم نه تبلیغات واقعی که دروغین!
اطلاعیه اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که درباره چند شامپوی تبلیغ شده در صدا و سیماست، هر چند با تأخیر بود ولی از آن جهت که اشاره مستقیم به نام و نشان این محصولات و فریب افکار عمومی در تبلیغات صدا و سیما داشت و خالی از هر گونه محافظه کاری بود، بسیار حائز اهمیت است و انتظار می رود که هم صدا و سیما در این رویه که علیه منافع مردم است، تجدید نظر کند، هم با کسانی که به وسیله این تبلیغات دروغین، مردم را فریب دادند برخورد شود تا درس عبرتی باشد برای دیگران و نهایتاً سازمان امور مالیاتی نیز به استناد تبلیغات یکی از این شرکت ها که در تلویزیون مدعی فروش ده ها یا صدها هزار بسته ای از محصولش بود، مالیات قانونی مربوطه را اخذ به حساب خزانه واریز نماید.
نمی شود که بیایند و روی آنتن صدا و سیما جیب مردم را در سطح وسیع خالی کنند و بعد هم بی آن که کسی معترض شان شود، بروند و به ریش مردم و نهادهای نظارتی بخندند و برای کلاهبرداری بعدی نقشه بکشند!
ای کاش به جای تبلیغ درمان های قلابی برای "ریزش مو"، فکری هم به حال "ریزش اعتماد" کنند... اگر تعقل کنند!