انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

دستهای پر لرستان و برنامه های خالی مسئولان!

 

 

از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد رفت وآامدهای تجاری میان لرستان و برخی کشورهای منطقه و جهان بودیم، موضوعی که به نظر می رسد می تواند راهگشای فصلی جدید در توسعه اقتصادی استان باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، نیم نگاهی به قابلیتهای استان لرستان در زمینه های مختلف حکایت دستهای لبالب این دیار از نعمت های خدادادی است که متاسفانه همچنان بخش عمده ای از این داشته ها مغفول مانده و به مرز شکوفایی نرسیده است.

بهره مندی از موقعیت مکانی و جغرافیایی ممتاز به عنوان گلوگاه شمال - جنوب و غرب - به شرق کشور، وجود زیرساختهای مناسب و توان جذب سرریزهای اقتصادی استانهای همجوار، همجواری با عمده ترین کانونهای جمعیتی و قطبهای صنعتی کشور و وجود بازارهای مصرف برای فرآورده های کشاورزی و صنعتی تنها بخشی از قابلیتهای لرستان در حوزه اقتصادی است.  

 

قابلیتهای لرستان و فرصت هایی که از دست می رود

برخورداری از زمینه های مناسب فرهنگی و جاذبه های گردشگری تاریخی، طبیعی و اکوتوریسم، بهره مندی از شبکه های ارتباطی و شرکت های حمل و نقل بین المللی در محور ترانزیتی، وجود ذخایر عظیم و منابع قابل توجه معدنی از جمله سنگ های تزئینی، گچ، آهک، فلدسپات، تولید بیش از 3 درصد سنگ جهان، 28 درصد سنگ ایران، وجود معادن فعال و واحدهای تولیدی صادراتی سنگ از دیگر قابلیت های استان لرستان است. 

 

و اما در بخش کشاورزی نیز لرستان حرفهای زیادی برای گفتن دارد، تولید حبوبات مرغوب و احراز قطب تولید حبوبات در کشور، تولید و پرورش ماهیان سردآبی و احراز مقام نخست تولید ماهیان سردآبی در بین استانهای غیرساحلی کشور، برخورداری از تنوع اقلیمی و پتانسیلهای مطلوب آب و خاک در کشت محصولات گلخانه ای و باغات میوه از جمله انار،گردو، انجیر و زردآلو و ...، برخورداری از منابع غنی آبهای سطحی ناشی از وجود رودخانه های بزرگ و منابع فراوان آب در قالب 12.5 میلیارد مترمکعب آب سطحی و زیرزمینی معادل 12 درصد آبهای کشور از دیگر شاخص های لرستان در حوزه کشاورزی و آب است.

از سوی دیگر این استان علاوه بر برخورداری نسبی از زمینه های لازم برای توسعه صنعتی از جمله وجود شهرکهای صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و تشکلهای مهم تولیدی و صادراتی از قابلیتهای منحصر به فردی در زمینه اراضی حاصلخیز و عرصه های وسیع جنگلی و مرتعی برخوردار است.  

 

دستهای پر لرستان و برنامه های خالی مسئولان

در این میان استفاده از این قابلیت ها موضوعی است که باید مورد توجه سیاست گذاران و تصمیم گیران در این استان قرار گیرد. اینکه لرستان دارای قابلیت های بی شماری در بخشهای مختلف است درست؛ اما اینکه این قابلیت ها تا چه اندازه از حالت بالقوه به بالفعل درآمده اند جای بحث دارد.

در این میان توسعه صادرات غیرنفتی به عنوان یکی از ابزارهای رشد اقتصادی در جوامع کنونی محسوب می شود؛ موضوعی که به نظر می رسد علی رغم فعالیتهای صورت گرفته به همت بخش خصوصی همچنان راه طولانی پیش روی اقتصاد لرستان قرار داده است.

از سوی دیگر بازاریابی و ورود به بازارهای مختلف کشورهای منطقه و دنیا موضوع دیگری است که باید از آن به عنوان شاه کلیدی برای باز کردن قفل توسعه تجارت خارجی استان نام برد؛ شاه کلیدی که تاکنون علی رغم گام های موثر اتاق بازرگانی خرم آباد آثار آن را بر روی توسعه اقتصادی استان آن گونه که مورد انتظار است ندیده ایم.

در این میان اتاق بازرگانی خرم آباد طی سالجاری با توجه به احساس نیازهایی که در این بخش وجود داشته اعزام و پذیرش هیئت های تجاری را در دستور کار قرار داده است بلکه یخ ارتباطات فعالان بخش خصوصی استان با بازارهای کشورهای مختلف دنیا آب شود.

 

 

رئیس اتاق خرم آباد: از فرصت های دنیای گسترده امروز بهره بگیریم

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد معتقد است که در دنیای گسترده‌ امروز باید بتوانیم از همه‌ فرصت‌ها و امکاناتی که در گوشه‌ گوشه‌ آن وجود دارد استفاده کنیم و در مسیر توسعه اقتصادی استان گام برداریم.

حسین سلاح‌ورزی می گوید: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با هدف مطالعه‌ی بازار و امکان‌سنجی برای توسعه‌ صادرات غیر نفتی و مبادلات تجاری با کشورهای مختلف دنیا اعزام هیئت های تجاری را در دستور کار قرار داده است.

وی با یادآوری اینکه توسعه تجارت خارجی استان در قالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت توسط اتاق بازرگانی خرم آباد دیده شده است، می گوید: در این راستا از ابتدای سالجاری موضوع توسعه صادرات غیرنفتی استان و ورود به بازارهای جدید را در دستور کار خود قرار داده ایم. 

 

                                                                                                                             منبع : خبرگزاری مهر

 
 
نظرات 1 + ارسال نظر
خواننده خاموش پنج‌شنبه 24 مرداد 1392 ساعت 01:38

به نظرم کندن کوه و صادر کردن آن عواقب وخیم زیست محیطی در آینده دارد که شاید به اشتغال امروز آن نیرزد. کاش سرمایه هایمان از جنس آدم و فکر بود.

به نکته بسیار خوبی اشاره کردی ولی حیف که هم منابع غارت می شوند و هم سودی عاید مردم نمی شود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد