انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

حیات در تالابهای لرستان رونقی دوباره یافت!

استان لرستان دارای تالابهای متعددی در شهرستان های پلدختر، دورود و بروجرد است که هر ساله همزمان با فصل مهاجرت پرندگان میزبان این مهمانان زیبا و رنگارنگ است.

استان لرستان به دلایل خاص زمین شناسی دارای تالابهای متعددی است به طوریکه در حال حاضر پلدختر به عنوان شهر تالابهای لرستان با دارا بودن هفت تالاب دائمی، بروجرد با تالاب "بیشه دالان" و دورود با تالاب "تنوردر" هر ساله میزبان پرندگان مهاجر است.

در این میان شهرستان پلدختر دارای تالاب های فصلی و دائمی چون گری بلمک، گری جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب گری بلمک با بیش از 500 هکتار وسعت بزرگترین آنهاست.


http://s5.picofile.com/file/8104826818/talabha1.jpg

 

این تالاب ها یا به اصطلاح مردم محلی "گریها" در فصول پرآبی از زیبایی قابل توجهی برخوردارند به طوریکه در روزهای اخیر نیز با توجه به بارندگیها حیاتی دوباره یافته اند.

"گری پا به نار" و "گری تاف" کنار هم قرار گرفته و "گری کبود" حالتی شبیه جزیره دارد و "گری جمجمه" به معنای جنبان که حالت متحرک دارد. آب شیرین تالاب تنگ فنی و گیاهانی چون بلمک، نی، بلوط، پونه و بابونه در حاشیه همه تالاب های این منطقه مناظر زیبایی را به وجود آورده اند.

 

 

همزمان با فصل پرآبی تالابهای پلدختر، این شکوه و زیبایی را حضور پرندگان مهاجر دو چندان کرده است که به نظر می رسد حراست و حفاظت از این زیبایی نیازمند رفتار مسئولانه گردشگران و مردم محلی است.

اسماعیل سعیدی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر در گفتگو با مهر با اشاره به فرود پرندگان مهاجر به تالاب های پلدختر اظهار داشت: پرندگان مهاجر به صورت سالانه و در فصل سرد سال به شهرستان پلدختر مهاجرت می کنند.

وی افزود: از آنجایی که شهرستان پلدختر و تالابهای این شهرستان در کریدور شمال - جنوب به عنوان مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارند این تالابها در حال حاضر میزبان پرندگان آبزی و کنار آبزی همچون حواصیل خاکستری، اردک سرسبز، اردک ارده ای، خوتکا، کشیم، چنگر، اگرت و...است.

 

سعیدی با بیان اینکه تالابهای پلدختر به واسطه حضور پرندگان مهاجر از تالابهای کم نظیر استان و کشور محسوب می شوند، گفت: در تقسیم بندی های سازمان حفاظت محیط زیست کشور این تالابها تحت عنوان منطقه صید و شکار ممنوع معرفی شده اند و شرایط لازم برای ارتقای به منطقه حفاظت شده را دارند.

http://s5.picofile.com/file/8104826776/talabha.jpg


رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر گفت: این پرندگان از کشورهای همسایه و غیر همسایه مهاجرت خود را آغاز کرده و پس از طی مسیر بسیار طولانی در فصل سرد سال خود را به تالابهای کشورمان می رسانند.

 

سعیدی با بیان این که حوزه استحفاظی تالابهای پلختر زیاد است و کنترل آنها نیازمند همکاری مردم و گردشگران است، افزود: حضور این پرندگان در سطح شهرستان پلدختر اهمیت بین المللی دارد و سازمان و نهادهای مختلف زیست محیطی نظاره گر و شاهد نحوه برخورد مردم ما با این مهمانان تالابهای پلدختر هستند.

 

وی افزود: از مردم شهرستان پلدختر انتظار می رود با لذت بردن از حضور این پرندگان مهاجر در تالابهای این شهرستان از آزار و اذیت و شکار این پرندگان خودداری کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر با بیان اینکه تالابهای پلدختر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست در سال 75 تحت عنوان منطقه صید و شکار ممنوع اعلام شده اند، عنوان کرد: انتظار می رود برای ارتقا حفاظت این تالابها به منطقه حفاظت شده توجه جدی صورت گیرد.

سعیدی گفت: در صورت ارتقای حفاظت این تالابها به منطقه حفاظت شده به واسطه ارتقا و افزایش امکانات و نیروی انسانی این اداره می تواند وظیفه حفاظت محیط زیست تالابها و پرندگان موجود در آن را با توان و همت بیشتری بر اساس وظیفه سازمانی خود دنبال کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد