آلودگی هوا و مصائب و مشکلات آن، داستانی تکراری در کشور و به ویژه در کلانشهرهاست؛ داستانی که سازمانها و نهادهای مسوول عامل آن را دلایل مختلف میدانند.
معمولا در نیمه دوم هر سال انگشت اتهام بیشتر کارشناسان و حتی مردم در زمینه آلودگی هوا به سمت بنزینهای تولید داخل نشانه میرود. اگر سری به جایگاههای عرضه سوخت بزنید، بهطور قطع با شهروندانی مواجه میشوید که از کیفیت بنزین یورو ۴ تولید داخل گلایه داشته و آن را مناسب نمیدانند.
در این رابطه رییس اتحادیه جایگاهداران عرضه سوخت کشور درباره بنزین یورو۴ به اقتصادپرس میگوید: بنزینهای یورو ۲ در اصل مخصوص موتورهای دهه ۸۰ و ۹۰ اروپاست که هنوز هم در ایران توزیع میشود؛ در حالی که در کشورهای اتحادیه اروپا در چند سال گذشته بنزینهای یورو ۵، یورو ۶ را عرضه و استفاده کردهاند و از ابتدای سال ۲۰۱۴ نیز مقرر شده تا در برخی کشورهای این اتحادیه بنزین یورو ۷ توزیع شود.
بیژن حاج محمدرضا میافزاید: متاسفانه در کشور ما هنوز خودروهایی مربوط به دهه ۴۰ در شهرستانها و دهه ۶۰ میلادی در شهرهای بزرگ در حال تردد هستند و این مساله سبب شده تا بر میزان آلودگی هوا نیز بیافزایند.
وی تصریح میکند: بنزینهای یورو ۵، ۶ و ۷ در اروپا، آمریکا و حتی ژاپن با تحول وسایط نقلیه به وجود آمده و توزیع شدهاند. رییس اتحادیه جایگاهداران عرضه سوخت کشور در مورد زمان توزیع این نوع بنزینها در اروپا توضیح میدهد: مراحل عبارتند از استانداردهای سوخت یورو ۱، یورو ۲، یورو ۳، یورو ۴ و یورو ۵ برای خودروهای سبک و برای خودروهای سنگین به جای عدد از شمارههای رومی استفاده میشود (یورو I،یورو II وغیره(
این استانداردها دراتحادیه اروپا به شرح زیراستفاده شده اند؛
یورو ۲ (۱۹۹۶) برای موتورسیکلت
یورو ۳ (۲۰۰۰) برای موتورسیکلت
یورو ۴ (۲۰۰۵) برای همه وسایل نقلیه
یورو ۵ (۲۰۰۸/۹) و یورو ۶ و ۷(۲۰۱۴) برای سواریهای سبک و وسایل تجاری.
وی در مورد معیارهای آلایندگی برای خودروهای سواری توضیح میدهد:
حاج محمدرضا در ادامه گفتگوی خود درمورد عرضه بنزین یورو۴ به خودروهایی منطبق بر استاندارد یورو ۲ میگوید:
مقرر شد که در برخی جایگاههای تهران بنزین یورو ۴ عرضه شود که برای اطلاع شهروندان پلاکاردهایی در این مورد بر فراز جایگاهها نصب شد، اما باید گفت اکنون بسیاری از خودروها فاقد این استاندارد بوده و در صورت استفاده از این نوع سوخت به حتم تنظیمات موتور خودرو بر هم میخورد.
وی ادامه میدهد: گفته میشود در تولید بنزین یورو ۴ از بنزن برای روانسوزی استفاده شده که در واقع این ماده موجب تولید رشتههای وسیع دود به صورت نوارهای حلقوی است که موجب از بین رفتن گیاهان شده و در انسان باعث سرطان ریه میشود. وی تاکید میکند: در فرمول بنزین یورو ۴ اروپا،بنزن وجود ندارد اما متاسفانه در بنزین ایران این ماده وجود دارد هر چند ممکن است استفاده از روان کنندهها سبب بهتر کار کردن موتور شود اما به حتم خروجی وحشتناکی دارد و عامل مشکلات فراوانی بوده که در تهران قابل مشاهده است.
حاج محمدرضا بیان میکند: تاکنون چندین بار از وزارت نفت خواسته ایم فرمول بنزین یورو ۴ را اعلام کند زیرا در اروپا این بنزین دارای استاندارهایی است و اگر فرمول وزارت نفت اعلام شود میتوانیم این دو را با هم مقایسه کنیم تا مردم بدانند بنزین یورو ۴ تولید داخل از چه اجزایی تشکیل شده است.
رییس اتحادیه جایگاهداران عرضه سوخت کشور در مورد تعداد جایگاههایی که که بنزین یورو ۴ را عرضه میکنند، میگوید: در تهران بین ۲۲ تا ۲۴ جایگاه این نوع بنزین را عرضه میکنند و همچنین قرار بود پس از تهران در استانهای مرکزی و البرز نیز بنزین یورو ۴ عرضه شود که تاکنون اتفاق نیافتاده است. وی تصریح میکند: اکنون بنزینهای سوپر اکتان ۸۶درصد دارند و بنزین یورو ۲ معمولی نیز بین ۸۲ تا ۸۴درصد اکتان دارد و درجه اکتان بنزین یورو ۴ بین ۹۴ تا ۹۶درصد است.