ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
و بدان ای فرزند، بهترین و محبوبترین چیزی که از این اندرز فرا می گیری ، ترس از خداست و اکتفا به آنچه بر تو واجب ساخته و گرفتن شیوه ای که پیشینیانت ، یعنی نیاکان و نیکان خاندانت ، بدان عمل کرده اند زیرا آنان همواره در کار خود نظر می کردند همانگونه که تو باید نظر کنی و به حال خود می اندیشیدند ، همانگونه که تو باید بیاندیشی تا سرانجام ، به جایی رسیدند که آنچه نیکی بود، بدان عمل کردند و از انجام آنچه بدان مکلف نبودند ، باز ایستادند.
پس اگر نفس تو از به کار بردن شیوه آنان سر باز می زند و می خواهد خود حقایق را دریابد چنانکه آنان دریافته بودند ، پس بکوش تا هر چه طلب می کنی از روی فهم و علم باشد ، نه به ورطه شبهات افتادن و به بحث و جدل بیهوده پرداختن .
پیش از آنکه در این طریق نظر کنی و قدم در آن نهی از خدای خود یاری بخواه و برای توفیق یافتن به او روی آور و از هر چه تو را به شبهه می کشاند یا به گمراهیت منجر می شود ، احتراز کن و چون تعین کردی که دلت صفا یافت و خاشع شد و اندیشه ات از پراکندگی برست و همه سعی تو منحصر در آن گردید ، آنگاه به آنچه در این وصیت برای تو به وضوح بیان داشتم ، بنگر و اگر نتوانستی به آنچه دوست داری ، دست یابی و برای تو آسودگی نظر و اندیشه حاصل نیامد ، بدان که مانند شتری هستی که پیش پای خود را نمی بیند و در تاریکی گام بر می دارد ، کسی که به خطا می رود و حق و باطل را به هم می آمیزد طالب دین نیست و بهتر آن است که از رفتن باز ایستد .
Good Like