انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

جگر وز


اواخر سال گذشته هشت اثر لرستان در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد. سر لیست این آثار یکی از غذاهای ویژه لرستان بنام جگر وز می باشد.  جگر وز یکی از غذاهای محلی استان لرستان است که پس از ثبت ملی ، آوازه جهانی پیدا کرده ‌است. این غذای لذیذ با استفاده از جگر گوسفند و پرده دیافراگم آن درست می‌شود.


کدبانوهای لر معمولا پس از ذبح دام ، جگر تازه را خرد کرده و به سیخ می کشند سپس پیه و لایه چربی نازکی که در اطراف شکمه گوسفند قرار دارد و در زبان لری به آن وز می گویند را بدون اینکه خرد شود به صورت لایه‌ای نازک و توری روی جگر سیخ‌ شده پیچانده و روی حرارت ملایم زغال می گذارند. وز به دلیل لایه نازک چربی که دارد وقتی دور جگر پیچانده و روی حرارت قرار می‌گیرد آب شده و جگر در این روغن طبخ می گردد و به همین دلیل طعم بسیار خوشمزه‌ای به جگر می‌دهد.   

در برخی مناطق لرستان جگر وز بعنوان پیش غذا سرو می شود مخصوصا هنگام ذبح دام در مراسمی مانند کُشتی شب چله ، عروسی و میهمانی های خاص که تعداد افراد حاضر زیاد می باشد به هر کدام بیش از یکی دو تکه نخواهد رسید بنابراین جگر وز جهت نهایت احترام به میهمانان طبخ شده و به صورت پیش غذا سرو می شود سپس غذای اصلی که معمولا قرمه و یا چلو گوشت می باشد بر سفر حاضر می گردد. 



 

ترانه‌های بِزران، بُزمیری، گل گیس و بِه نا بِه نا، مراسم آیینی تاز، نوحه‌خوانی سنتی خرم‌آباد، منظر فرهنگی سقاخانه‌های خرم‌آباد دیگر آثار ارسالی از لرستان هستند که در اواخر سال گذشته در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیدند.


با ثبت این آثار تعداد آثار ناملموس ثبت‌شده لرستان در فهرست آثار ملی به 45 اثر ‌رسید.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدطاها سه‌شنبه 26 اسفند 1399 ساعت 02:49

به بههههه
دلم خواستتتت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد