انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

درود زیبا Doroud

شهرستان درود در شرق استان لرستان قرار گرفته و مرکز آن شهر دورود می باشد. مساحت شهرستان دورود ۱۳۲۶ کیلومتر مربع است که ۷/۴٪ خاک لرستان را شامل می‌شود. جمعیت این شهرستان طبق سر شماری سال 1385 بالغ بر 150 هزار نفر گزارش شده است.  

 

 این شهرستان از شمال به شهرستان بروجرد و شهرستان سربند، از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به شهرستان الیگودرز و از غرب به شهرستان خرم‌آباد محدود است. آب و هوای معتدل کوهستانی دارد ومتوسط بارش سالانه آن ۶۷۰ میلی متر است.  

به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص شهر دورود ، این شهرستان مرز تقریبی دو تیره اصلی لر یعنی لر کوچک (لرستانی ) و لر بزرگ (بختیاری ) است .

 شهر دورود بر خلاف دیگر شهرستانهای استان لرستان از قدمت تاریخی بسیار کمی برخوردار است. قدمت تاریخی این شهر به حدود ۱۳۰ سال می‌رسد. ظاهرا هسته اصلی این شهر روستای بهرین می باشد.  

  

 

دو سر شاخه رود دز یکی از شمال و یکی از شرق در دورود به هم می‌پیوندند و با نام رود سزار سرچشمه اصلی رود دز را تشکیل می دهند. ساکنان قسمت جنوبی و جنوب شرقی رودخانه‌های مذکور لر بزرگ ( بختیاری ) و قسمتهای شمالی و شمال غربی رود خانه لر کوچک ( لرستانی ) هستند. تا سال ۱۳۶۸ مناطق سیلاخور این شهرستان جزو بروجرد و مناطق مرکزی و شرقی آن جزو الیگودرز محسوب می شدند. مردمانش با لهجه‌های مختلفی صحبت می‌کنند که مهم‌ترین آنها لری بختیاری و لری لرستانی است . شهرستان دورود در دامنه رشته کوه زاگرس و در نزدیکی اشترانکوه قرار گرفته است.   

متاسفانه در این منطقه زیبا بدلیل وجود کارخانه سیمان در بافت شهری آلودگی هوا در برخی از مناطق شهر بحرانی و شیوع بیماریهای تنفسی در ساکنان این مناطق مشهود است . 

 

 

بخش‌ها و دهستانها

شهرستان دورود شامل دو بخش مرکزی و سیلاخور است و ۱۴۶ روستای دارای سکنه جزء توابع آن می باشند، که مرکز آن شهر دورود و چالانچولان شهر دیگر آن می باشد.

بخش مرکزی شهرستان دورود شامل:  

و

بخش سیلاخور نیز دارای دو دهستان به شرح زیر می باشد.

 

 

جاذبه‌های طبیعی شهرستان دورود

دورود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی مانند کوه، جنگل، رودخانه، دریاچه، دشت، آبشار، سراب، دره و حیات وحش دست نخورده دارد. برخی از گردشگاههای طبیعی شهرستان دورود عبارت‌اند از:   

  

1-     

دریاچه گهر: دریاچه گَهَر یکی از مرتفع ترین دریاچه‌های ایران است. این دریاچه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود (بین دورود و زز و ماهرو الیگودرز) قرار گرفته است. . گهر بزرگ با مساحت یکصد هکتار دریاچه ای به عمق  بین  4 تا ۲۸ متر و پهنای بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و درازای ۱۵۰۰ متر می باشد. از زیبایی های این دریاچه یخ زدن سطح دریاچه در ماه‌های سرد سال می باشد. همه ساله گردشگرهای زیادی از سراسر ایران برای دیدن این زیبایی طبیعت بکر به این منطقه سفر می کنند.  برای رسیدن به این دریاچه پس از عبور از گهر بزرگ و ورود به بخش زز و ماهرو الیگودرز با کمی پیاده روی می توان به دریاچه رسید . ( برای جزییات بیشتر به گهر گوهر لرستان در همین سایت مراجعه کنید .)

دره اسپر: منطقه زیبای دره اسپر که آبشار زیبایی نیز در آن وجود دارد.  

 

  

آبشار بیشه(پوران): در جنوب شهرستان دورود در فاصله ۳۵ کیلومتری آن قرار دارد. این آبشار یکی از بهترین جاذبه‌های استان لرستان است که سالیانه افراد زیادی برای گردش و تفریح به آنجا می‌روند. علاوه بر آبشار مذکور، منطقه بیشه تفرجگاه‌های طبیعی دیگری نیز دارد. بهترین وسیله برای سفر به این منطقه از سمت شهر دورود بدلیل عدم وجود جاده دسترسی مناسب استفاده از قطار می باشد. 

  جاده دسترسی دیگر این منطقه 70 کیلومتر جاده آسفالته از مسیر کمالوند خرم آباد می باشد که متاسفانه این جاده نیز چندان مناسب و استاندارد نیست.  

  

 

آبشار تله زنگ: این آبشار با بلندای ۱۰۰ متر و پهنای ۴۰ متر ظاهرا جزء ده آبشار عریض دنیا می باشد. ( متاسفانه بدلیل نقص اطلاعات و مدارک مربوط به این آبشار اثبات ادعای فوق مشکل است. ) 

 

   

 

دره نی گاه: دره‌ای است در منطقه حفاظت شده اشتراکوه با طبیعتی بسیار بکر و دست نخورده. مسیر دستیابی به این دره از طریق مسیر امامزاده پیر عبدالله است که حدود ۱۲ ساعت پیاده روی دارد.این دره پوشیده از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون است.  

 

 

کوه پریز

کوه قارون

زیارتگاه شاه پیروالی

بابا هور : باباهور یکی از بلندیهای شهرستان دورود است که شهر دورود در دامنه آن قرار گرفته‌است، این کوه دارای درختان بلوط و برخی دیگر از درختان کوتاه قد بوده و از نظر پوشش گیاهی دارای گیاهان متنوع می‌باشد ، از دهه هفتاد به بعدتوسط برخی کشاورزان درختان میوه نیز در این کوه (بصورت باغ‌های نسبتا گسترده) کاشته شده‌است ، لایه خاکی این کوه دارای حاصلخیزی مناسبی می‌باشد، منطقه باباهور یکی از جاذبه‌های مناسب گردشگری و تفریحی این شهرستان در استان لرستان بحساب می‌آید.

1-     

نظرات 1 + ارسال نظر
فاطمه جمعه 21 مهر 1391 ساعت 21:11

چه شهر قشنگی !!!!!!!!!!
درووووود بر درود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد