انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

باتری ، با قابلیت شارژ شصت ثانیه ای !

 

 

هرچند سابقه حضور تلفن همراه در زندگی امروزی بشر به کمتر از بیست سال می رسد، اما این  روزها به وسیله‌ای تبدیل شده که بدون آن زندگی مشکل و حتی برای عده ای غیر ممکن می نماید. روز به روز نیز بر قابلیت های این وسیله جادویی افزوده می شود.   

 

با روی کار آمدن ‌گوشی‌های هوشمند، این وسیله جایگاه مهمتری در زندگی روزمره پیدا کرده است بطوریکه اکنون هم به عنوان دوربین عکاسی و فیلمبرداری و هم دستگاهی برای ورود به دنیای مجازی و هم کنترل موارد زیستی ( ضربان ، وزن و .... ) هم ابزار کمکی محاسباتی و تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرد.


اما ورود به دنیای سریع تبادل اطلاعات با استفاده از گوشی‌های هوشمند به علت اتصال از طریق امواج وای‌فای و یا استفاده زیاد از دوربین ، امکانات و  بازی ها ، نیاز به داشتن باتری‌هایی با طول عمر بیشتر را بیش از پیش روشن می سازد.   

 

با رو به کاهش گذاشتن شارژ باتری گوشی ، شخص دچار استرس شده  و اگر شارژر همراه وی نباشد مجبور است جهت شارژ باطری دست به دامن دیگران شود و گاهی حدود نیم ساعت یا شاید هم بیشتر معطل شود تا گوشی‌‌ شارژ گردد. هر چند شارژرهای قابل حمل تا حدودی این مشکل را برطرف کرده‌اند، اما امکان تهیه این شارژر ها و حمل آنها برای اکثر افراد میسر نیست پس راهکار دیگری باید پیدا کرد!   

 


برای حل این مشکل دانشمندان دانشگاه استنفورد در ایالات متحده باتری یون آلومینیومی اختراع کرده‌اند که زمان شارژ تلفن را تسریع می‌کند. این باتری می‌تواند جایگزین باتری‌های یون لیتیوم و قلیایی شود که امروزه در بسیاری از گوشی‌‌های هوشمند به کار گرفته می‌شوند.



هونجی دای، استاد شیمی دانشگاه استنفورد -که مدیر این پروژه است- می‌گوید: ما باتری آلومینیومی قابل شارژ مجددی را اختراع کرده‌ایم که هم می‌تواند جایگزین باتری‌های قلیایی شود که به محیط‌ زیست آسیب می‌رسانند، و هم جایگزین مناسب باتری‌های یون لیتیوم پرخطر باشد (باتری‌های یون لیتیوم اگر در مرض شلعه و آتش قرار گیرند منفجر می‌شوند). این باتری جدید را حتی اگر با مته هم سوراخ کنید آتش نخواهد گرفت.



پروفسور دای در مورد چگونگی اختراع این باتری توضیح داد که تیم پژوهش به طور اتفاقی راه‌حل ساده‌ استفاده از گرافیت را کشف کرد. به همین دلیل این تیم، قطب مثبت آلومینیوم، قطب منفی گرافیت و الکترولیت مایع یونی را داخل پوشش پلیمر قرار داد.


ده‌ها سال است که محققان می‌خواهند باتری یون آلومینیومی را ارائه دهند که با محیط زیست سازگار باشد، اما تا به حال موفق نبوده‌اند. آنچه آلومینیوم را قابل استفاده می‌کند قابلیت اشتعال پایین، قیمت کم و ظرفیت ذخیره‌سازی شارژ بالای آن است.  

 

محققان دانشگاه استنفورد باتری آلومینیومی را سوراخ کردند، این باتری مدتی بدون آتش گرفتن کار کرد، به همین علت این باتری‌ها را از باتری‌های یون لیتیوم ایمن‌تر می‌دانند. همچنین شارژ باتری‌های یون لیتیوم ساعت‌ها وقت می‌برد، در صورتی که نمونه‌های یون آلومینیوم دانشگاه استنفورد یک دقیقه‌ای شارژ می‌شوند.


از دیگر مزایای این نوع باتری‌ها باید گفت باتری‌های آلومینیومی  ساخته شده تا کنون بعد از 100 بار چرخه شارژ و خالی شدن از کار می‌افتند. اما باتری‌های آلومینیومی جدید می‌توانند بیش از 7500 بار پر و خالی شدن بدون این‌که از ظرفیتشان کاسته شود، کار کنند. باتری‌های یون لیتیوم هم عموما بعد از حدود 1000 بار چرخه شارژ از کار می‌افتند.   

 

نکته دیگر اینکه باتری‌های آلومینیومی قابل انعطاف‌ هم هستند و می‌توان در دستگاه‌های الکترونیکی تاشو از آنها استفاده کرد. همچنین فناوری یون آلومینیوم سازگار با محیط زیست می‌تواند جایگزین مناسب باتری‌های قلیایی دورریختنی شود.


  

 

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد