انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

دیو و سلیمان

دکتر الهی قمشه ای می گوید :

   

یکی از جذاب ترین تعبیرات " نفس و عشق " ، قصه دیو و سلیمان است که از دیر باز در ادب پارسی به اشاره و تلمیح از آن یاد شده است . قصه چنین است که سلیمان فرزند داود ، انگشتری داشت که اسم اعظم الهی بر نگین آن نقش شده بود و سلیمان به دولت آن نام ، دیو و پری را تسخیر کرده و به خدمت خود در آورده بود ، چنانچه برای او قصر و ایوان و جام ها و پیکره ها می ساختند ( قرآن / سبا / ١٣ ) . این دیوان ، همان لشکریان نفسند که اگر آزاد باشند ، آدمی را به خدمت خود گیرند و هلاک کنند و اگر دربند و فرمان سلیمان روح آیند ، خادم دولتسرای عشق شوند .

     روزی سلیمان انگشتری خود را به کنیزکی سپرد و به گرمابه رفت . دیوی از این واقعه باخبر شد . در حال خود را به صورت سلیمان در آورد و انگشتری را از

    

 کنیزک طلب کرد . کنیز انگشتری به وی داد و او خود را به تخت سلیمان رساند و بر جای او نشست و دعوی سلیمانی کرد و خلق از او پذیرفتند ( از آنکه از سلیمانی جز صورتی و خاتمی نمی دیدند . ) و چون سلیمان از گرمابه بیرون آمد و از ماجرا خبر یافت ، گفت سلیمان حقیقی منم و آنکه بر جای من نشسته ، دیوی بیش نیست . اما خلق او را انکار کردند . و سلیمان که به ملک اعتنایی نداشت و در عین سلطنت خود را " مسکین و فقیر " می دانست ، به صحرا و کنار دریا رفت و ماهیگیری پیشه کرد .

 

دلی که غیب نمایست و جام جم دارد

ز خاتمی که دمی گم شود ، چه غم دارد ؟

                                                حافظ

    اما دیو چون به تلبیس و حیل بر تخت نشست و مردم انگشتری با وی دیدند و ملک بر او مقرر شد ، روزی از بیم آنکه مبادا انگشتری بار دیگر به دست سلیمان افتد ، آن را در دریا افکند تا به کلی از میان برود و خود به اعتبار پیشین بر مردم حکومت کند . چون مدتی بدینسان بگذشت ، مردم آن لطف و صفای سلیمانی را در رفتار دیو ندیدند و در دل گفتند :

 

که زنهار از این مکر و دستان و ریو

به جای سلیمان نشستن چو دیو

   

 و بتدریج ماهیت ظلمانی دیو بر خلق آشکار شد و جمله دل از او بگردانیدند و در کمین فرصت بودند تا او را از تخت به زیر آورند و سلیمان حقیقی را به جای او نشانند که به گفته ی حافظ :

 اسم اعظم بکند کار خود ای دل خوش باش

که به تلبیس و حیل ، دیو سلیمان نشود

و

                                           بجز شکر دهنی ، مایه هاست خوبی را

                                           به خاتمی نتوان زد دم از سلیمانی

و به زبان مولانا :

خلق گفتند این سلیمان بی صفاست

                                                از سلیمان تا سلیمان فرق هاست

   

     و در این احوال ، سلیمان همچنان بر لب بحر ماهی می گرفت . روزی ماهی ای را بشکافت و از قضا ، خاتم گمشده را در شکم ماهی یافت و بر دست کرد . سلیمان به شهر نیامد ، اما مردم از این ماجرا با خبر شدند و دانستند که سلیمان حقیقی با خاتم سلیمانی ، بیرون شهر است . پس بر دیو بشوریدند و همه از شهر بیرون آمدند تا سلیمان را به تخت باز گردانند ....

نظرات 3 + ارسال نظر
[ بدون نام ] سه‌شنبه 11 مهر 1391 ساعت 17:44

ﺳﻼﻡ .
ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﮐﻤﯽ ﺗﺎ ﻗﺴﻤﺘﯽ ﻋﺠﯿﺐ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﮔﻮﯾﺎ... ﺍﯾﻦ ﻣﻄﻠﺒﺘﺎﻥ ﺑﯿﯽ ﺯﯾﺒﺎ ﻟﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺳﻮﺩ ﻫﺌﯽ ﺑﺮﺩﯾﻢ ﺯﯾﯿﺎﺗﺎﺍﺍﺍﺩ
ﻣﻤﻨﻮﻥ ﺍﻗﺎﯼ ﺭﯾﯿﺲ

مریم انصاری چهارشنبه 12 مهر 1391 ساعت 01:20

این مطلبتون عالی بود.

متشکرم.

ابی بازگیر جمعه 11 مرداد 1392 ساعت 13:06 http://chotash31.blogfa.com

سلام جناب آقای دالوند برادر گرامی خیلی وبت باحال وزیباست اگه زحمتی نیست مارو هم لینک کن لطفا بعد لینک خبرم کن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد