انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

سنگان

کار ما شبیه کار پلوه !!

کدام پلو ؟   مارکوپلو

دیروز هم یکی از همین سفرهای پلویی رو انجام می دادیم که مسیر ما از مشهد شروع و تا 60 کیلومتری صفر مرزی (شهر تایباد) یعنی منطقه سنگان شهر خواف ادامه داشت ، در این سفر هم مث بقیه سفرا به صحنه های نابی برخوردم . دو موضوع توی کویر دیدم که واقعا نشون دهنده قدرت خداوند بزرگند ، یکی طلای سرخ ایران و اون یکی سنگ منفعت خداوند ( سوره حدید - سنگ آهن ).

 

طلای سرخ : زعفران

این گلها رو که می بینید گل زعفرانه

  

 

زعفران معمولا از هفته اول آبان شروع به گل دادن می کنه ، و حدودا  روزانه به مدت یه ماه گل می ده

کشاورزای عزیز هم هر روز سعی می کنن تا قبل از گرمای هوا اونا رو جمع کنن. زعفران به اون پرچم های توی گل گفته می شه ، کشاورزا باید این گلها رو پاک کنند یعنی پرچمها رو جدا کنن و بذارن تا خشک بشه و بعد حاصل دسترنجشون رو بدن به بازار .

 همانطور که توی پست مربوط به رکوردهای ایران در کتاب گینس نوشته بودم ما بزرگترین تولید کننده زعفران دنیاییم که البته فکر کنم دیگه مث فوتبال باید کم کم منتظر سقوط از این رتبه باشیم چرا؟

 

 

چون قاچاق پیاز زعفران به کشور دوست و برادر ، افغانستان و زمین های بکر این کشور باعث شده محصول زعفران افغانستان نسبت به چهار سال قبل بیشتر از پنج برابر افزایش پیدا کنه هرچند هنوز خیلی با تولید ما فاصله داره ولی ادامه این روند یعنی زنگ خطر برای کشاورزا و بهترین محصول مناطق کم درآمد ایران. در ضمن دوتا نکته رو تا فراموش نکردم بنویسم که اول از هر تقریبا 80 کیلو گل یه کیلو زعفران خشک به دست می آد و دوم اینکه با کل تفاسیر بالا متاسفانه بیشترین صادرات زعفران و درآمد این صادرات عاید برادران اسپانیا میشه ( اکثر محصول بصورت خام از ایران خریداری می شه ، بسته بندی می شه و به اسم خودشون به چند برابر قیمت خرید می فروشن. )

 زعفران گیاه کم آب و سازگار با شرایط نیمه کویری و زمین های فقیره که در مورد خواص اون در پست های بعدی مطالبی خواهم نوشت. 

و اما سنگی که خداوند منافع بسیاری در آن قرار داده:  

 

  

 

 

یکی از بهترین منابع سنگ آهن ایران در این نقطه از کشور واقع شده ، که چندتا امتیاز خاص داره که خیلی مختصر عرض می کنم .  

 

 

اول حجم ذخیره این معادنه که واقعا فوق العاده است ( آمار رسمی ندارم ولی طول معدن بیشتر از ۱۵ کیلومتر بود ) . دوم خلوص سنگ آهن این معادن که بیشتر از 80 درصده و سوم وجود رگه های سنگ آهن در سطوح بالایی معدنه ، توی اکثر معادن برای رسیدن به رگه سنگ معدن بعضا باید تا چندصد متر لایه های بالایی رو بردارن و هزاران تن خاک رو جابجا کنن در حالی که تو این معدن در اکثر جاها لایه سنگ آهن از سطح زمین شروع می شه.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد