انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

سرماخوردگی در طب سنتی

   ابتلا به عفونت های ویروسی مجاری تنفسی فوقانی که با نام عمومی سرماخوردگی شناخته می شه،‌ از شایع ترین بیماری های فصول سرد ساله.

این بیماری سالی یکبار دست کم ، بیشتر افراد رو در سراسر جهان مبتلا می کنه و برای چند روز، فعالیت های روزمره مبتلایان را تحت تاثیر خودش قرار می ده.

اما اگه به این بیماری دچار شدیم چکار باید کرد؟ و راهی در طب سنتی برای پیشگیری وجود داره یا نه ؟

در طب ایرانی، محور اصلی علائم و پیگیری روند درمان براساس نوع ترشحات مجاری تنفسی فوقانی تعریف می شه. منشأ اصلی این ترشحات مغزه و آنچه از مسیر بینی و چشم خارج می شه، «زکام» نامیده می شه و به ترشحاتی که به حلق و مجاری تنفسی تحتانی ریخته می شه، «نزله» می گن.

نکته بسیار مهم و اساسی اونه که بر اساس این تفکر باید تدابیری به کار برد که در روزهای نخست سرماخوردگی که خلط رقیقه، اون رو غلیظ کنیم و برعکس در روزهای نهایی یا هنگام بروز عوارضی چون سینوزیت چرکی و وجود خلاطهای غلیظی که دفع اونا مشکله، خلط رو رقیق و آماده دفع کنیم.

از منظر این طب، با توجه به اینکه زکام و ترشحات بینی و چشم، یکی از راه های دفع مواد ناسالم از بدن افراده، چنانچه دوره این دفع کوتاه باشه و منجر به ایجاد عوارض دیگه ای در بدن نشه، نباید جلوی آن گرفته بشه. البته در صورتی که فرد مبتلا به سرماخوردگی به علائمی مثل تب و بدن درد شدید، چرک گلو و دیگر علائم عفونت باکتریال دچار بشه، حتماً باید تحت درمان سریع پزشک قرار بگیره و به جزء موارد ساده بیماری، از خود درمانی باید پرهیز کرد.

علائم بیماری در مراحل اولیه سرماخوردگی (نزله گرم) بیشتر شامل ترشحات رقیق و آبکی بینی و حلق، سوزش و خارش گلو و حلق، سرخی چشم ها، التهاب حلق و گرفتگی بینی و صداست. چنانچه فرد مبتلا به سرماخوردگی از قوای جسمانی مناسبی برخوردار و آبریزش بینی و سرماخوردگی وی بدون علائم عفونت باکتریال باشد، بهتره در طول مدت بیماری از سوپ و آش های ساده و گرم استفاده کنه و از مصرف نابجای آنتی بیوتیک ها پرهیز کنه. با این اوصاف، بهتره غذای اصلی در سه روز نخست، فقط سوپ جو رقیق با حبوبات بسیار اندک و سبزیجات فراوان باشه و بهتره معده سبک نگاه داشته یشه. در این زمان خوردن غذاهای سنگین، منع شده.

دم کرده گل گاو زبان به شرط ترش نبودن، به خصوص در شروع علائم سرماخوردگی، به همراه کمی لیمو عمانی و مقدار کمی عسل یک دمنوش مناسبه. در نزله گرم (ترشحات رقیق و آبکی از بینی در ابتدای سرماخوردگی)، ریختن روغن های با طبع سرد مانند روغن بنفشه و روغن کدو، در بینی نیز توصیه می شه. اگه میزان ترشحات و رقت آن زیاد بود، می تونید سبوس گندم را در سرکه خیسانیده و خشک کرده و  دود کنید و دود آن را استنشاق کنید. در صورت ریزش زیاد ترشحات به حلق، غرغره کردن آب انار یا آب عدس (آبی که عدس در آن پخته شده) یا پوست و تخم خشخاش یا ترکیبی از آنها مفیده . استحمام با آب ولرم در نزله گرم بسیار مفیده.

از ترکیبات مناسب برای نزله گرم (پودر زکام گرم)، عناب، گیاه سه پستان و تاجریزی ( یک و نیم واحد)، به دانه (یک واحد) و گل بنفشه،‌ نیلوفر آبی، شاتره و برگ کاسنی (دو واحد) است که می تونید آونا رو مخلوط و نیمکوب کنید و روزانه دو تا سه نوبت پس از جوشاندن اون رو میل کنید.

 

دم کردنی ها

دم کرده پونه کوهی و آویشن شیرازی در فصل پاییز و زمستان بسیار مناسبه و خاصیت ضد عفونی کنندگی داره. این دمنوش را می تونید با کمی عسل مخلوط کنید و روزانه چند نوبت میل کنید.

 

کدو حلوایی

برای سرماخوردگی های ساده در فصل سرد، کدو حلوایی یک درمان مناسبه که می تونه به صورت بخار پز به همراه کمی پودر نبات و دارچین مصرف بشه. کدو حلوایی منبع مناسب ویتامین E،  C و بتاکاروتن است که همه آنها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند.

 

زنجبیل

زنجبیل تازه از جمله گیاهان داروییه که تاثیر فوق العاده ای در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصول سرد دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی داشته و یکی از بهترین محرک ها برای تقویت و افزایش توان سیستم ایمنی و دفاعی بدن محسوب می شه. این گیاه را می شه به عنوان ادویه برای تهیه غذا در وعده های روزانه استفاده کرد و یا آن را به صورت دمنوش مصرف کرد.

 

شیرین بیان

مصرف ریشه گیاه شیرین بیان یکی از داروهای مناسب برای درمان سرفه های ناشی از سرماخوردگیه. توصیه می شود مقدار کمی از ریشه شیرین بیان با کمی آب جوشانده، سپس آن را با کمی عسل مخلوط کنید و بنوشید. (البته تعیین میزان مصرف شیرین بیان باید با نظر پزشک انجام بشه، چون زیاده روی در مصرف گیاه شیرین بیان عوارضی جدی را به دنبال دارد)

 

جوشانده

از دیگر داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده گیاهان اسطوخودوس، پونه، نعناع و آویشنه. برای تهیه جوشانده این گیاهان بهتره میزان مساوی از هر گیاه را در ظرفی ریخته و دو لیوان آب به آن اضافه کنید. پس از جوشیدن آن را در چندین نوبت بنوشید.

 

آش

مصرف آش های ساده مثل اسپیدبا (اسفیدباج) برای بهبود حال افراد در این مرحله از سرماخوردگی خیلی مناسبه که به راحتی با استفاده از برنج،‌ جعفری و گشنیز، کمی تره و شنبلیله، بال و گردن مرغ، کمی روغن زیتون، مقدار کمی نمک، زردچوبه یا زعفران، زیره و در صورت تمایل مقداری کدو آماده می شه.

 

درمان سرفه

جهت کنترل سرفه های خشک، می شه یک قاشق غذاخوری به دانه را در یک لیوان آب خیساند تا حالت ژله ای پیدا کند و هر چند ساعت یکبار، یک قاشق غذاخوری از اون میل کنید. دانه های به را در دهان نگهدارید و لعاب آن را قورت دهید.

بهتره در فصول سرد و به خصوص در موارد شک به بیماری سرماخوردگی از مصرف نوشیدنی های سرد اجتناب کنید.

نوشیدن یک تا دو لیوان دم کرده دارچین در طول روز سیستم دفاعی بدن را نسبت به ابتلا به سرماخوردگی و زکام مقاوم و ایمن می کنه. در ضمن در نزله سرد (سرماخوردگی طول کشیده با ترشحات غلیظ و لزج، که به سختی از مجاری تنفسی جدا می شه و می تونه بیشتر به رنگ سفید و کمتر به رنگ های زرد و سبز و تیره باشه) نیز از بهترین دمنوش هاست.

در این مرحله ا...

نظرات 1 + ارسال نظر
لینک باکس رنکستان چهارشنبه 27 دی 1391 ساعت 17:54 http://www.box.rankestan.ir

سلام خسته نباشید مدیر لینک باکس رنکستان هستم اگر میخواید آمار بازدید سایتتون افزایش پیدا کنه البته بدون هیچ کلکی فقط کافیه وارد لینک باکس ما بشید و کد لینک باکس رو توی قالب سایت خودتون قرار بدید بعد از قسمت ارسال لینک لینک خودتونو بفرستید تا لینک شما توی سایتهای مختلف نمایش داده بشه و بازدید کننده های سایتهای دیگر ری لینک شما کلیک کنند برای اینکار به سایت زیر برید http://www.box.rankestan.ir منتظر جوابتون هستم خدانگهدار

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد