انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

پیتون ، خلاقیت ایرانی!

 

 

حدود یک سال پیش بود که مجله طراحی خودرو تصمیم گرفت مسابقه ای بین علاقمندان طراحی خودرو برگزار کند. مشکل این بودکه این مسابقه پیش از این توسط چند مجله تخصصی اتومبیل دیگر هم برگزار شده بود و کار نو و خلاقانه ای نبود. برای همین تصمیم بر این شدکه در پایان مسابقه تیم برگزاری و داوری، خودشان خودرو مورد مسابقه را طراحی کرده و مدل یک به یک و کانسپت آن را بسازند تا هم آموزشی برای شرکت کنندگان باشد و هم صنعت خودروسازی برای سال های آینده مدل جمع و جور و آبرومندی برای ساخت یک خودروی کاملا ایرانی داشته باشد.

توافقات اولیه و تخمین هزینه ها و پیدا کردن حامیان مالی و مسائل پیش از تولید انجام شد و پس از طراحی اولیه که دو هفته زمان برد، گروه «ساخت و مدل سازی» تشکیل شد.


گروهی متشکل از بهترین گرافیست ها، متخصصان رنگ و مهندسان برق به سرپرستی ایمان مقصودی! گروهی که به لحاظ فنی مشکلی برای طراحی نداشتند و کارها را در زمان مقرر و پیش بینی شده پیش می بردند اما مشکلات غیرقابل پیش بینی ای مثل نوسانات بازار ارز گه گاه سرعت روند پروژه را کند می کرد ولی در نهایت این گروه جوان، برای اولین بار در ایران بدون حمایت های دولتی نمونه یک به یک و کانسپت اتومبیل را ساختند که کاملا مطابق با سطح سلیقه جهانی و قابل رقابت و عرضه در بسیاری از بازارهای خارج کشور است؛ اتفاقی که در سال حمایت از تولید ملی به دل خیلی ها نشست.

 

یک بار دیگر به عکس پیتون نگاه کنید. پیتون را به چه اتومبیلی شبیه می بینید؟ شاید جواب شما این باشد که مثلا جلو پنجره اش کمی نزدیک به فلان مدل بنز یا بی ام دبلیو باشد اما جواب ایمان مقصودی کاملا شما را غافلگیر خواهد کرد «این خودرو تماما روی بدنه و ابعاد سمند طراحی شده است و بدنه عینا بدنه سمند است!» نکته ای که حتی بعد از گفتنشهم شاید باورتان نشود اما حقیقت این است که ایمان مقصودی طراح و مدیر پروژه پیتون، برای طراحی این خودرو تمام محدودیت های تولید را در نظر گرفته و پیتون را براساس امکانات شرکت های داخلی و تماما روی بدنه و ابعاد سمند طراحی کرده است «اگر شرکت های خودروسازی ما بخواهند اتومبیلی هم سطح سلیقه جهانی طراحی و تولید کنند، طراحان ایرانی این توانایی را دارند اما مشکل جایی است که خودروساز ما حواسش به تنوع سلیقه ها نیست یا برایشان اهمیتی ندارد که مردم به خصوص جوان ها چه ماشینی با چه طراحی و رنگی سوار می شوند.»


این را ایمان مقصودی می گوید که مثل خیلی از طراحان دیگر دل پردردی از صاحبان صنعت دارد «بعد از طراحی پیتون خیلی ها به من زنگ زدندکه بدانند طرحم را چند می فروشم اما من به همه آنها گفتم به خاطر حمایت از تولیدملی، حاضرم طرح خودروی پیتون را به صورت رایگان به یکی از کارخانجات خودروسازی واگذار کنم تا آنها از روی این طرح یک خودروی کاملا ملی بسازند.»  

 

 70 میلیون هزینه تمام شده

پیتون به صورت کاملا خصوصی طراحی شده و تمامی هزینه ها را ایمان مقصودی و اسپانسرهای طرح پرداخت کرده اند.  

 

 

اسم گذاری پیتون

هنوز مدلسازی در مراحل اولیه بود که یکی از بچه ها در تاریکی شب چراغ قوه موبایلش را روشن می کند و می گذارد جای چراغ و چشم های ماشین که تا آن موقع اسمی نداشته مثل چشم های مار می درخشد و همه گروه آن را به مار تشبیه می کنند. ایمان مقصودی هم در بین اسم مارها جست و جو می کند و از افعی و کبرا و بعضی مارهای دیگر که قبلا برای مدل های مختلفی از اتومبیل ها نامگذاری شده اند می گذرد و به پیتون می رسد. چون ویژگی عضلانی بودن مار پیتون بسیار شبیه به ظاهر خودروی طراحی شده است که ظاهری نسبتا عضلانی و قوی و نیرومند دارد. بعد از این نامگذاری هم لوگوی متناسب با شخصیت پیتون طراحی شد. 

شاید اگر کارها و کانسپت های قبلی ایمان را ببینید، این طراحی را برداشتن یک گام به عقب تصور کنید؛ چرا که پیتون صرفا یک خودروی سدان و خانوادگی با چهار چرخ و چهار درب نسبتا معمولی است و این در صورتی است که خودروهای قبلی طراحی شده توسط ایمان مقصودی، بالدار و سه چرخ و بعضا شبیه سفینه بوده اند و یک سوپر اسپرت جوانانه کمترین انتظاری بود که خیلی ها از پیتون داشته اند اما همین عجیب و غریب نبودن و ساده بودن هم کاملا با برنامه بوده و دلایل خاص خودش را دارد: «ما شاهد یک روند کاملا متضاد در زمینه طراحی و تولید اتومبیل در طی چند سال گذشته بودیم. از طرفی دائما خودروهای کسالت آور و نه چندان به روز تولید و راهی خیابان ها می کنیم و از طرفی طراحان جوانمان دارند پشت سر هم ماشین های بسیار زیبا و به روز طراحی می کنند و جوایز مسابقات جهانی را می برند. بنابراین اگر می بینیدکه پیتون خانوادگی طراحی شده و آن ایده های مدرن طرح های قبلی را ندارد، صرفا به این دلیل است که ما محدودیت های صنعت خودروسازی خودمان را در تولید در نظر گرفته ایم و تلاش کرده ایم خودرویی طراحی کنیم که بشود در داخل ایران آن را تولید کرد.»

                                                                                                   منبع : همشهری جوان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد