انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد
انجمن دالوند

انجمن دالوند

مدعی خواست که آید به تماشاگه راز ................. دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد

شخصیت کاری



   شخصیت هر انسانی دارای دو وجهه می باشد. اصلی ترین وجهه شخصیت انسان وجهه اجتماعی اوست ، وجه اجتماعی در اصل برخورد ، اخلاق و روابط یک شخص با خانواد ، سایر اشخاص و بطور کلی جامعه است این بعد شخصیت کمتر تغییر کرده و معمولا ثابت است.


وجهه دیگر شخصیت انسان وجهه کاری است ، هر شخص بسته به موقعیت و جایگاه شغلی خود دارای شخصیتی کاذب بنام وجهه کاری است. این بعد شخصیت معمولا به اهمیت جایگاه ، سازمان ، شغل ، پست و... بستگی داشته و می تواند تا حدودی متغییر باشد. بطور کلی می توان گفت هرچقدر جایگاه کاری شخص مهمتر و بالاتر باشد حفظ حرمت این وجهه واجب تر و ضروری تر می گردد. برای موفقیت در پست و شغل رعایت شئونات این وجهه گاهی از شخصیت اجتماعی هم مهمتر  می باشد. به مثال های زیر نگاهی بیاندازید.


مثال یک : مدیر یک شرکت با 500 نفر کارمند لباسهای کثیف ، اتو نشده ، پاره و... می پوشد و یا با همه برخورد لفظی ناهنجاری داشته و ادب را رعایت نمی کند . اما صبحانه نان و پنیر ساده می خورد ، این مدیر در ذهن شما چگونه مدیری است؟ واضح است که مدیر نمونه ذهن شما نخواهد بود.


مثال دوم : معلم در کلاس و مقابل دانش آموزان از کلمات رکیک و الفاظ ... استفاده می کند ولی لباس ساده پوشیده ، موی خود را سالی یک بار شانه زده و مظلومیت از سر و روی او می بارد. این معلم چگونه خواهد بود.


مثال سوم :  یکی از اساتید مذکر دانشگاه بعد از اتمام تدریس جلوی درب ورودی دانشگاه به مونثین واجد الشرایط تیکه انداخته و یا با عده ای مانند دوستان چاله میدان به زد و خورد بپردازد . این استاد در ذهن شما چگونه استادی خواهد بود ؟ مسلما استاد نمونه نیست.


مثال چهارم : یکی از سیاسیونی که بسیار متشرع و مدعی اخلاق است را در مکانی نامتعارف مثل ... های دبی ببینید این دوست معتمد ( مورد اعتماد؟ ) و سیاستمدار متخلق ( دارای اخلاق ؟ ) را در آینده چگونه خواهید دید.


 

 


مثال پنجم : ریس جمهور یکی از ممالک (اشتباه نفرمایید مسلما میم الف نیست) هنگام سخنرانی از کلمات کوچه و بازاری و الفاظی که حتی بقال محل هم از بر زبان آوردن آنها اکراه دارد استفاده می کند. مردم را عده ای بیسواد و ... فرض کرده و خدای ناکرده دروغ می گویید ، شئونات مردم ، همکاران و کشور را رعایت نمی کند ، اما از 5 صبح در محل کار خود حاضر شده و تا 11شب مانند رستم کار می کند. گونی گونی نامه از مردم می گیرد و ....

 

خلاصه این مطلب اینکه :


 1- شخصیت و وجهه کاری تنها و تنها به شما بستگی دارد و شمایید که می توانید ارزش و منزلت کاری خود را بالا یا پایین بیاورید و فرد است که می تواند ارزش و منزلت ریاست جمهوری را به زیر فرش و یا بالعکس رفتگری را به بالای عرش برساند.


2- هنوز عده ای نامتفکر و قدر ناشناس در خوب بودن بعضی ها شک دارند! ( بازگشت به مثال پنجم ) الهی که لقمه در حلق این عده نمانده و لیز بخورد توی معده شان ( البته این درس اخلاقی جانبی این مطلب بود. )  


نظرات 2 + ارسال نظر
r.g چهارشنبه 13 اسفند 1393 ساعت 16:38 http://raouf7.blogsky.com

خیلی وبت عالی بود به من هم سر بزن

دل آرام جمعه 15 اسفند 1393 ساعت 21:25 http://delaramam.blogsky.com

خیلی جالب بود. مخصوصا مثال 5 !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد